Kuriózum az M3 metró vonalán

Az M3-as metróvonal felújításának egyik legkülönlegesebb újdonsága a belvárosi mélyvezetésű állomásokra tervezett ferdepályás felvonók beépítése. Magyarországon az eszköz közösségi közlekedésben való alkalmazására még nem volt példa, sőt közforgalomban sem találkozunk a szerkezettel. A korszerűsítés tervezésekor az akadálymentesítés megoldása jelentette a legkomolyabb kihívást, mivel a kék metróvonal középső szakaszának építése idején, mintegy 40 éve, még nem jelentett elvárást, hogy mindenki számára hozzáférhető, megközelíthető legyen egy építmény. Azonban ez nem hazai sajátosság, európai és világviszonylatban is jellemző, hogy a tervezők nem számoltak azzal, hogy egyszer majd biztosítani kell az akadályok nélküli közlekedést. A közelmúlt mérnökeinek leleményességét igazolja a ferdepályás felvonók alkalmazása, ami egyre több metróállomás akadálymentesítését szolgálja a világ nagyvárosaiban.

Svédország, Stockholm City Railway Station

Az eszköz megvalósításának ötlete a budapesti kék metró vonalán nem új keletű. Az M3 metrófelújítás 2014-ben készült koncepciótervében a FŐMTERV Zrt. már vizsgálta a mélyállomások hagyományos, valamint ferdepályás felvonókkal történő akadálymentesítésének lehetőségét. Megállapították, hogy a hagyományos felvonók beépítése magas építési kockázattal és kivitelezési költséggel járna, továbbá csak összekötő folyosókkal és átszállással lenne megoldható, ami hozzávetőlegesen 5-10 perc időveszteséget jelentene a mozgólépcsőkhöz képest. A ferdepályás felvonók esetén az alkalmazás gyakorlatának hiánya, az engedélyek beszerzésének időigényességében láttak kockázatot.

Minden körülményt figyelembe véve 2016-ban a vonal részleges akadálymentesítéséről született döntés, a belvárosi szakasz két állomásán - Nyugati pályaudvar és Deák Ferenc tér - hagyományos felvonók beépítésével. Fordulatot a 2018-as év hozott. Az Európai Bizottság a támogatási döntés elbírálásához az akadálymentesítési koncepció felülvizsgálatát javasolta, ezzel egyidejűleg a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) kifogásolta, hogy a metrófelújítás során csak 12 állomás válik mindenki számára elérhetővé. Szakmai egyeztetések kezdődtek és ismét előtérbe került a korábban már vizsgált ferdepályás felvonók alkalmazásának lehetősége, amit a MEOSZ is elfogadott.

Elkezdődött a megvalósíthatóság elemzése. A FŐMTERV Zrt. a hétvégi vágányzár idején elvégezte a mozgólépcső lejtaknák geodéziai felmérését; utasforgalmi- katasztrófavédelmi vizsgálatokat, szimulációkat folytattak, valamint megtörtént a kapcsolatfelvétel ferdepályás felvonót üzemeltető és gyártó vállalatokkal, és előzetes hatósági egyeztetések indultak. A pozitív mérési eredmények hatására 2018 áprilisában a Közgyűlés döntött a mélyállomások ferdepályás felvonókkal történő akadálymentesítéséről, majd májusban megszületett a Fővárosi Önkormányzat és a MEOSZ megállapodása is a megoldásról. Az új akadálymentesítési koncepció bemutatását követően az Európai Unió Bizottsága 2018 júliusában a nagyprojekt támogatási kérelmet jóváhagyta, az elszámolható költséget megemelte.

A középső - Lehel tér – Nagyvárad tér közötti - szakasz felújítására kiírt közbeszerzési eljárás műszaki tartalma már a ferdepályás felvonók megvalósítását írta elő. A 2019 novemberében megkötött kiviteli szerződés alapján elkezdődött a korszerűsítés 2020. március 7-én két belvárosi metróállomáson, az Arany János utca és Ferenciek tere megállók területén. Az akadálymentes közlekedést biztosító ferdepályás felvonókkal várhatóan 2022 tavaszán találkozhatnak először az M3-as metró utasai.

A ferdefelvonó történetéről, sajátosságairól, működéséről, külföldi alkalmazásáról a későbbiekben olvashatnak honlapunkon, kedvcsinálónak pedig a következő VIDEÓT ajánljuk figyelmükbe.

Budapest
BKV
BKK
MFPI