Akadálymentesítés

Az egyenlő bánásmód elvének tiszteletben tartása, az esélyegyenlőség feltételeinek megteremtése, a fogyatékossággal élők integrációja, társadalmi szinten kötelességünk. Az akadálymentes közlekedés lehetőségének biztosítása alapvető elvárás, amely nélkülözhetetlen a mozgásukban korlátozottak számára, és lényeges a kismamák, babakocsival utazó szülők, a nehezebben mozgó idősek, a kisgyerekek, a nagy csomagokat cipelők számára egyaránt.

Az egyetemes tervezés eszméje, amely az emberi különbözőségekből indul ki mind szociális, mind esélyegyenlőségi szempontokat figyelembe véve, 1996 nyarán vált elfogadottá az európai ajánlások és határozatok között.

Az M3 metróvonal 1970-ben kezdett épülni, jelenlegi formájában 1990 óta létezik, amikor az akadálymentes környezet kialakítása még nem fogalmazódott meg sem a célok, sem a követelmények között, így még a későbbi kiépítés lehetősége sem került biztosításra, ennek megoldásához új szerkezetek, új felszíni kapcsolatok kialakítása szükséges.

A metrófelújítás előkészítésekor nyilvánvalóvá vált, hogy a felvonók utólagos beépítése a várhatóan rendelkezésre álló finanszírozási keretet jelentősen meghaladja. Ezért az egyes állomások akadálymentesítésének fontossága egy több szemponton alapuló összehasonlítási rendszer szerint került rangsorolásra, az utasszám, a felszíni alternatív akadálymentes eljutási lehetőségek, valamint a mozgáskorlátozottak számára fontosabb célállomások, közintézmények (például kórházak, közigazgatási létesítmények) elhelyezkedése alapján.

Az időközben lezajlott, széles körű egyeztetések, valamint a Budapest Főváros Önkormányzata és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) között létrejött és a Fővárosi Közgyűlés 2018. április 25-ei ülésén jóváhagyott megállapodás értelmében a rekonstrukció keretében a vonal akadálymentesítése a következők szerint történt-történik meg:

A metrófelújítást megelőzően is akadálymentes volt: Újpest-városkapu állomáson más beruházás keretében épültek liftek, amelyeket a felújított északi szakasz átadását követően vehetett birtokba az utazóközönség. Kőbánya-Kispest végállomáson már korábban - a bevásárlóközpont építésekor - elkészültek a felvonók. A Göncz Árpád városközpont állomáson szintén felvonó segítette már eddig is a közlekedést az aluljáró és az 1-es villamos peronja között, a későbbiekben további felvonók beépítését tervezzük, így a teljes körű akadálymentesítés megvalósul.

Hagyományos liftek: Újpest-központ, Gyöngyösi utca, Forgách utca állomásokon az északi szakasz felújítása során liftek épültek, az állomások akadálymentesen elérhetők. A Népliget és Határ út állomásokon liftek épültek a déli szakasz felújítása során. A Határ úton a teljes körű akadálymentesítés a későbbiekben történik meg, az aluljáró és a felszín között még nem akadálymentes a kapcsolat. Az Ecseri út, Pöttyös utca állomások akadálymentesítése folyamatban van, várhatóan 2021 végére lesznek elérhetők liftekkel. A Dózsa György út metróállomás utólagos akadálymentesítése 2022-ben várható. A Lehel tér, Deák Ferenc tér, Nagyvárad tér metróállomásokon a középső szakasz felújítása idején készül el a liftek beépítése.

Ferde felvonók: Semmelweis Klinikák, Corvin-negyed, Kálvin tér, Ferenciek tere, Nyugati pályaudvar, Arany János utca állomásokon speciális ferde felvonók épülnek.

A lehető legnagyobb mértékű akadálymentesítés megvalósítására törekszünk az adott feltételek mellett, ezért folytatunk konzultációt civil- és érdekképviseleti szervezetekkel, hogy olyan eszközök kerüljenek beépítésre, amelyek valódi segítséget nyújtanak a mozgásukban korlátozott utasok számára.

 

Az esélyegyenlőség mindannyiunk számára fontos érték!

Budapest
BKV
BKK
MFPI