Hogyan kerül az állomásokra egy időben több mint 400 méternyi sín?

Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukció keretében új, korszerű pályaszerkezet épül, a szükséges sínszálak beszállítása pedig pontos, aprólékos szervezést igényel, mivel a 108 méter hosszúságú elemek egyben kerülnek a helyükre. Egy 108 méter hosszú sínt elképzelni is nehéz, ha például a Parlament mellé állítanánk, pontosan 12 méterrel lógna túl a legmagasabb ponton.

A speciális munka speciális gépeket igényel, hiszen ekkora hosszúságú és tömegű sínszálak mozgatása meglehetősen összetett folyamat.

A beszállításhoz hosszúsínszállító négykerekű törpe darukocsikra, úgynevezett diproli szerelvényekre van szükség, amelyeket a helyszínen állítanak össze, a 108 méteres sínszálak miatt 10 méterenként egyet, összesen tehát 11 darabot. Az elemeket kézi erővel és csörlővel rögzítik egymás mellé, egy rakományba maximum négyet. A szállítmány a BKV Zrt. Kőér utcai járműtelepéről nagyjából 2-2,5 óra alatt ér célba az M3-as metró vonalán, mivel ilyen jellegű, és ekkora súlyú teher mozgatása egy kifejezetten precíz, a baleset- és munkavédelem szempontjából pedig összetett folyamat, maximum 10, kitérőkben pedig csak 3-5 km/h-val lehet velük közlekedni. Amint a sínszálak a helyszínre érnek, ott ugyancsak kézi erővel, csörlővel választják le azokat, és helyezik el a megújuló pályaszakaszon.

Végezetül némi érdekesség: összesen 34.000 folyóméter sínszál kerül beépítésre a felújítás során, ez a sínmennyiség összesen 1.836 tonna súlyú, ami körülbelül 1.500 darab átlagos középkategóriájú személygépkocsi súlyával egyenlő!

Budapest
BKV
BKK
MFPI