Miért szükséges az M3 metróvonal lezárása csúcsidőn kívül és hétvégenként - a nyári szünet és a fővárosban zajló többi felújítás időtartama alatt is?

A fővárost és annak közösségi közlekedését érintő, tavaly november óta tartó nagyszabású projekt az M3 metróvonal rekonstrukciója. Ennek végrehajtása és megszervezése nehéz és összetett logisztikai feladat, hiszen a metróvonal egyetlen állandó felszíni kapcsolata a Kőér utcai járműtelep, amely a mintegy 17 km hosszú vonal déli végén található. Minden gépet, eszközt, anyagot innen, speciális vasúti szerelvényeken szállítanak be a rekonstrukció alatt lévő északi szakaszra, és a bontási anyagot is itt szállítják ki az alagútból. Hogy ezt a logisztikai nehézséget mérsékeljék, a Temesvári utcában egy új, ideiglenes leadónyílás került kialakításra az alagúti födém megbontásával (erről korábban ITT beszámoltunk), ez azonban több esetben - például az új sínek beszállításánál - nem jelent alternatívát.

Fotók: Horváth Bence

Amikor a pótlóbuszok felváltják a metrót, az alagúti szállításra kifejlesztett járművek veszik használatba a vágányokat. A speciális vonatok jóval lassabban közlekedhetnek szállítmányukkal, mint az utasokat szállító szerelvények, így a hétköznap éjjel rendelkezésre álló mindössze 6 óra időtartam alatt egyszer, de legfeljebb kétszer képesek fordulni. Szintén ilyenkor zajlanak a működő metrószakaszokat kiszolgáló karbantartási célú szállítások is.

Hétköznap tehát az építési célú szállítások kisebb része bonyolítható le.

Ugyanakkor a metróvonalon üzemszüneti időszakokban nem csak szállítás, anyagmozgatás történik, hanem többek között szigetelésjavítási, vízelvezetés-kiépítési munkálatok is zajlanak. A jelentősebb szigetelésjavítási munkák akár 10-12 órát is igénybe vesznek, a már megkezdett javítások - az alkalmazott technológia jellegéből adódóan - nem szakíthatók félbe. Ezen munkálatok a vonal egészét (északi, középső, és déli szakasz) egyaránt érintik.

Hétköznapokon ilyen hosszú üzemszüneti időtartamra nincsen lehetőség, emiatt elengedhetetlen a hétvégi teljes vágányzár.

A felújítás szervezésének elsődleges célkitűzése, hogy a lehető legkevesebb kellemetlenséget okozza a lakosság és az utazóközönség életében, a fenti tényezők figyelembevételével. Amennyiben a rekonstrukcióban résztvevő vállalkozók számára a fenti üzemszüneti időkeretet nem lehetne biztosítani, úgy az késedelmet okozna a munkafolyamatokban, ezáltal pedig a teljes rekonstrukciós időszak is meghosszabbodna.

Az említett okok miatt tehát a rekonstrukció a nyári szünet ideje alatt sem állhat le, vagy kerülhet átütemezésre, a metró, valamint a pótlóbuszok közlekedésére vonatkozó időrendet pedig a fővárosban zajló többi felújítás nem befolyásolhatja.

A lakosság türelmét és együttműködését ezúton is köszönjük!

Budapest
BKV
BKK
MFPI