Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója során az egyenlő esélyű hozzáférés feltételeinek megteremtésére kiemelt figyelmet fordítunk. A kék metró adottságai miatt korlátozottak a lehetőségek a hagyományos megoldásokra, ezért a korszerűsítést irányító BKV Zrt. nyitott az innovatív ötletekre, vizsgálja a külföldön alkalmazott példákat. Többek között ennek a szemléletnek köszönhető, hogy Magyarországon először az M3-as metró utasai találkozhattak a ferdepályás felvonókkal, és most ismét egy újítást készülünk bevezetni a biztonságosabb akadálymentes közlekedés érdekében. Hamarosan, 2022. augusztus 17-én kezdődik a Platform Gap Filler (PGF) azaz peronhézag-kitöltő tesztelése, ami a peron és a szerelvények közötti átlépési távolság csökkentését szolgálja.
Az akadálymentesítés egyik legfontosabb kérdése, hogy a fogyatékossággal élő személyek számára valódi segítséget nyújtanak-e az elképzelt megoldások? Gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a legjobb szándék mellett is sok a koncepcionálisan nem megfelelő, vagy hibásan kivitelezett akadálymentesítés. A metrófelújítás során az érintettek bevonásával törekszünk a lehető legjobb megoldásokra az adott körülmények figyelembevételével.
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) problémaként jegyezte meg, hogy a peronszegély és a szerelvények közötti átlagosan 5-6 centiméteres átlépési távolság nem biztonságos a kerekesszékkel közlekedők számára, a 2 centiméter jelentene elfogadható értéket.
A probléma nem egyedi, világszerte alkalmaznak különböző műszaki megoldásokat a távolság csökkentésére a metrók, vasútvonalak állomásain. Az elvégzett vizsgálatok alapján a Platform Gap Filler, röviden PGF elem beépítése jelenthet megoldást az M3 vonalán. A terméket több cég is gyártja, emiatt beszerzése viszonylag könnyű, továbbá több európai városban (így a budapestihez nagyon hasonló prágai helyszínen) is alkalmazzák már.
Mi az a Platform Gap Filler (PGF)?
A PGF elem egy erős, gumiból készült perontoldat, ami – a megfelelő méretű elemek kiválasztásával és felszerelésével – minimálisra csökkenti az átlépési távolságot a peronszél és szerelvény ajtajának széle között. Rugalmas, ezért nem okoz sérülést a metrószerelvényben, ugyanakkor ellenáll az utasforgalom okozta terhelésnek, így biztosítva a könnyebb ki- és beszállást. A PGF további előnye, hogy a meglévő adottságok figyelembevételével utólagosan is beépíthető.
A PGF tesztüzeme próbaelemek segítségével
A PGF alkalmazásának vizsgálata az M3 metró vonalán még folyamatban van. Az elméletben meghatározott paraméterek gyakorlati, utasforgalomban történő tesztelés augusztus 17-én kezdődik. Öt állomáson – Újpest-központ, Újpest-városkapu, Forgách utca, Corvin-negyed, Határ út – találkozhatnak az utasok habosított polisztirol, vagy közismert nevén hungarocell elemekkel. A peron szélére rögzített különböző hosszúságú fogakkal ellátott, körülbelül 60 centiméteres darabok célja a végleges méretezés beállítása – lásd a csatolt fotót.
A PGF tervezett alkalmazása
A tesztelési eredmények kiértékelése, a végleges méretek meghatározása után kezdődik a beszerzés és a beépítés folyamata. A tervek szerint állomásonként négy, azaz perononként két-két beszállási pozícióban öt méteres szakaszokon rögzítik majd a PGF elemeket. A csökkentett átlépési távolságú, akadálymentes be- és kiszállási lehetőségeket pedig peronburkolati jelek mutatják majd, melyek az akadálymentesen használható szerelvényekkel összhangban lesznek. A teljes vonalon tervezetten egy éven belül valósul meg a projekt.
A Platform Gap Filler elemekről egy összefoglaló videót készítettünk, ami az alábbi linken megtekinthető.
Utasaink segítségét és együttműködését kérjük a tesztelés során!
A videót készítette: Vincze Júlia