Föld körül

London

A világ első metrója Londonban épült, 1863. január 10-én nyitották meg a forgalom előtt. A szerelvények 11 vonalon, és több mint 400 kilométer hosszú pályán közlekednek napjainkban. London harmadik, City and South Railway néven ismert vonala, a világ első villamos áram meghajtású földalatti gyorsvasútja, amely 1890-ben épült. Magyar szempontból is rendkívüli jelentőségű, hiszen ez szolgált alapul a millenniumi földalatti tervezőinek és építőinek.

    

 

New York

A New York-i metró több „leg”-gel vezet, a világ leghosszabb, legkoszosabb metrója, és ott történik a legtöbb bűncselekmény. A város első vonalát 1904-ben avatták fel. A metró igen népszerű közlekedési eszköz 1355 kilométer hosszú pályáján naponta több mint 5 millió ember utazik a 26 vonal 468 állomása között.

   

 

Stockholm

Ahol a földalatti építészet művészetté válik, így jellemzik Svédország fővárosának metró állomásait. A világ leghosszabb művészeti galériája, az állomásokat, szobrok, mozaikok, festmények díszítik. A metró mélyállomásait szilárd sziklába vájták, az üreges terek pedig megihlették a művészeket.

        


Hongkong

A világ legmodernebb és legkihasználtabb metrórendszere. A ma már tíz vonalból álló 218 kilométer hosszú hálózat naponta több mint ötmillió embert szállít. A hongkongi nagyvárosi vasutat 1976-ban hozták létre, és már az első vonal állomásait is műalkotásokkal díszítették, hogy élvezetesebbé tegyék az utazást. Ma a fejlesztés, a modernizálás a művészek bevonásával történik.

         

 

Moszkva

A moszkvai metróban találhatóak a legszebb állomások, amelyek valaha épültek. Tágas, fényárban úszó terek és fenségesség jellemzi. Az építkezés 1932-ben kezdődött a kelet-nyugat irányú vonallal és 1935-ben adták át. A jelenlegi hálózat három keresztirányú vonala, amelyet egy körvonal köt össze, 1960-ban készült el. A világ második legsűrűbben használt földalatti vasúthálózata.

    

 

Kairo

Az első afrikai város, ahol metró épült. Az első 44 kilométer hosszú vonalat 1987-ben adták át az utasforgalomnak, ma három vonal működik. A rendkívül zsúfolt szerelvények vegyes és csak nőken fenntartott kocsikkal közlekednek.

   

 

Buenos Aires

Dél-Amerika első metróvonala az Argentin fővárosban készült el 1913. december 1-jén. Ez volt földünk 13. földalatti vasútja. A hat vonal teljes hossza mintegy 52 km és naponta közel egy millió embert szállít.

    

 

Dubai

A világ leghosszabb, teljesen automatizált vasúti rendszere Dubaiban működik. Az első két vonalat 2009. szeptember 9-én nyitották meg, de további három vonal építését tervezik. A már elkészült vonal 74,6 kilométer hosszú, állomásai extravagánsak, modernek, de a helyi kultúrát sem nélkülözik.

   

 

Szófia

Szófia első metróvonalának első szakaszát 1998-ban adták át, amit később bővítettek. A második vonalat 2012-ben nyitották meg az utasok előtt, és 2016-ban kezdték el a harmadik vonal megépítését. A bulgár fővárosban sokáig nem érezték a metróközlekedés szükségességét, illetve a belváros gazdag régészeti leletekben, ami késleltette a földalatti munkálatok megkezdését. Pillanatnyilag körülbelül 31 km hosszú pályán közlekedik metró.

   

 

Budapest
BKV
BKK
MFPI