Az M3 metró teljes vonalán automatikus vonatvezérlő (vagy röviden: AVR) rendszer üzemel 1990 óta. Ez az automatizálás növeli az M3 vonatközlekedés biztonságát és megkönnyíti a járművezető munkáját, hiszen a metrószerelvények gyakorlatilag önállóan közlekednek, minimális emberi beavatkozással.
Az AVR működésének lényege, hogy a szerelvények gyorsítását és lassítását, illetve az adott vonalszakaszon engedélyezett sebességének ellenőrzését nem a vonatvezető személyzet végzi, mindezt automatika irányítja. A jármű vezérléséhez szükséges információkat a két futósín közé telepített programszőnyeg közvetíti, a jeleket a szerelvények alján elhelyezett antennák fogják. A vezetékekben kialakított keresztezések a megfelelő sebességértékhez rendelt távolságban követik egymást a pályán. A metrómegállók előtt a keresztezések már egészen közel helyezkednek el egymáshoz képest, így a szerelvény az állomásra érve megáll. A rendszer biztosítja, hogy a vonatajtók csak a megfelelő oldalon és pozícióban legyenek nyithatók.
Az AVR rendszer felújítását a BKV Zrt. saját megvalósításban, de a rekonstrukció részeként végzi el; ennek folyamatát a mellékelt galériában mutatjuk be.
Fotó: Horváth Bence