Az M3 metróvonal felújítása során modern, aktív tűzvédelmi rendszer épül ki a magas színvonalú biztonság és védelem érdekében. A tűz jelzésére, oltására, tűzterjedés megakadályozására, valamint a tűzeset során keletkező hő- és füst elvezetésére új, korszerű berendezéseket alkalmazunk, az állomás üzemi terei különálló tűzszakaszként határolódnak el az utasforgalmi terektől, a beépített burkoló és díszítő elemek nem éghető anyagokból készülnek. Az új tűzvédelmi rendszereknek köszönhetően a metróállomás területén tűz keletkezésének és tovább terjedésének az esélye minimális, szinte lehetetlen. Vészhelyzet esetén minden védelmet biztosító berendezés automatikusan bekapcsol és a katasztrófavédelem is azonnal jelzést kap, az utasoknak pedig egyetlen teendőjük van: követni a hangosbemondó utasításait.
A mai kor elvárásainak megfelelő tűzvédelmi rendszer rendkívül összetett, számos berendezés összehangolt működése szükséges a hatékony életvédelmi és értékvédelmi célok eléréséhez.
Az utasbiztonság már az M3 metró építésekor is kiemelten fontos területet jelentett, de a ’70-es, ’80-as évek technológiáját a XXI. századi követelmények sokszorosan felülírták. A tűz jelzését, a tűz oltását, a hő- és füst elvezetését különböző egységek szolgálják, melyek a rekonstrukció alatt újjáépülnek. A régi tűzjelző központok összetett vezérlési feladatok végrehajtására nem voltak képesek, az új tűzjelző berendezések már automata vezérlésűek és teljes körű védelmet biztosítanak. Az oltási mechanizmusban többek között új szempontok is megjelentek, mint például a minimális vízkár okozása, a gyorsabb helyreállítás igénye. Az eredeti főszellőző berendezéseket el kellett bontani és helyettük olyan rendszert kellett kialakítani, ami az utasterek szellőztetése mellett hő- és füstelvezetésre is alkalmas.
A megújult állomásokon az utasforgalom elindulása előtt a rendszer működőképességét a legkritikusabb tűzhelyszín esetében füstpróbával is ellenőrizzük. A próba során egy szimulált tűzeset segítségével vizsgáljuk a menekítéshez és a tűzoltói beavatkozáshoz szükséges feltételek megfelelőségét.
Az M3 metróvonal új tűzvédelmi rendszerének működéséről az alábbi linken elérhető videó nyújt bővebb tájékoztatást. Az összefoglaló a Semmelweis Klinikák állomáson készült, az ismertetőt Davidovics Sándor, a BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóságának katasztrófavédelmi referense mutatja be.
A videót készítette: Vincze Júlia