A különböző építmények ferde felvonókkal történő akadálymentesítésére Európa szerte számos nagyvárosban találhatunk példát. Ezen építmények és környezetük adottságai többnyire nem, vagy csak nagy kockázatok és ráfordítások árán tették volna lehetővé a hagyományos felvonók beépítését. Prágában, Párizsban, Londonban és Stockholmban már jelenleg is ferde felvonók üzemeltetésével biztosítják a metróállomások akadálymentes használatát.
Az említett külföldi példákat alapul véve kezdődött meg a ferde felvonók beépíthetőségének vizsgálata a Klinikák, a Corvin-negyed, a Kálvin tér, a Ferenciek tere és az Arany János utca metróállomások esetén. Az alap koncepció szerint a mozgólépcső lejtaknák átrendezésével, a mozgólépcsők közötti távolságok és a mozgólépcsők szélességének csökkentésével biztosítanánk a szükséges helyet a ferde felvonók számára.
Az év elején 21 ferde felvonókat gyártó vállalat, összesen 31 képviseletét kerestük meg azzal, hogy feltérképezzük a kivitelezés lehetőségét az M3-as metró vonalán. Az elvi megvalósíthatóságról több esetben is pozitív visszajelzés érkezett a vállalatoktól, azonban a gyakorlati megvalósíthatóság alátámasztásához további vizsgálatok szükségesek. Jelenleg az említett állomások mozgólépcső lejtaknáinak geodéziai felmérése van folyamatban, amely kiértékelésének várható befejezése április vége. A ferde liftek beépíthetősége ezt követően állapítható meg.
A mellékelt képek illusztrációk.