Akadálymentesítés az M3 metróvonal déli szakaszán

Az M3 metróvonal rekonstrukciója során széleskörű figyelem övezi az esélyegyenlőség megteremtését szolgáló intézkedéseket. A különleges igények kielégítésének szempontja speciális eszközök, berendezések, műszaki megoldások alkalmazását követeli meg. A látásukban- és hallásukban korlátozottak már akadályok nélkül használhatják az M3 metróvonal megújult déli szakaszát is, a mozgásukban korlátozottak akadálymentes közlekedését biztosító felvonók beépítése pedig jelenleg is tart. Várhatóan 2021 végére már mindenki számára megközelíthetők lesznek az állomások a Népliget – Kőbánya-Kispest közötti szakaszon.

A mozgássérülteket segíti

Az M3-as metró felújításának eredeti programja a mozgásukban korlátozottak helyzetének javítása érdekében csak egyes állomások akadálymentesítését tartalmazta, a teljes körű akadálymentesítésről csak később született döntés, így a Népliget – Kőbánya-Kispest közötti szakaszon a korszerűsítés az eredeti műszaki tartalom szerint történt.

A Kőbánya-Kispest végállomáson már eddig is üzemelt felvonó, az állomás akadálymentes.  A Határ úti állomáson a felvonók a peron és az aluljáró szint között működnek - az eredeti tervek szerint épült - a felszíni kapcsolat később kerül kialakításra. A Népliget állomáson, bár hivatalosan 2020. december végén kellett volna átadni a lifteket, mára elkészültek és az utasok számára is használhatóvá váltak némi korlátozással. A felüljáró alatti lift környezetében az infrastruktúra kiépítése - gyalogátkelőhelyek létesítése – a későbbiekben valósul meg, ezért a biztonság érdekében a lift működését korlátoztuk. (A lift fentről lefelé irányba, az aluljáró és peron szintre közlekedik, lentről nem lehet a felszínre jutni, csak a peron és aluljáró szint érhető el.) A másik lift már a végleges funkciójának megfelelően üzemel. A Pöttyös utca és az Ecseri út állomásokon jelenleg is tartanak a felvonóbeépítés előkészítő munkálatai, az állomások területén pedig már láthatóak a liftek beszállóhelyei.

Látásukban akadályozottak segítése

A bútorok, felszerelési tárgyak elhelyezését úgy határozták meg, hogy a fehér bottal közlekedők érzékelni tudják azokat. A kezelőfelületek elhelyezési magassága, a jegykiadó automaták kialakítása lehetővé teszik az akadálymentes használatot. Az utastájékoztató rendszer kiépítésénél is számos esélyegyenlőségi követelmény érvényesült, többek között a betűméret és a betűtípus, a csillogásmentes információs felületek, valamint a magas tónuskontraszt alkalmazása, továbbá a komplementer színpárok elkerülése. A padlóburkolatokon a megfelelő helyeken a vakok és gyengén látók közlekedését elősegítő taktilis sávok készülnek. Az akadálymentes közlekedés céljából az építmények belső közlekedő terei összefüggő, (csak a szükséges küszöböket tartalmazó) csúszás és süppedésmentes padlóburkolattal készülnek.

Az M3 metróvonal déli szakaszának átadása előtt néhány nappal a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ) munkatársai bejáráson győződtek meg arról, hogy a megújult Népliget, Ecseri út, Pöttyös utca, Határ út metróállomások a látássérült utasok biztonságos közlekedését szolgálja.

Hallásukban akadályozottak segítése

Az Állomási Diszpécserhelyiség utasforgalmi ablaka antireflexes kivitelű, hogy a helyiségben tartózkodó személy arcának megvilágítása lehetővé tegye a szájról olvasást. Az átadó pultban az átbeszélő hangerő-szabályozós rendszerű, ami a nagyothallók érdekében kétirányú kommunikációt tesz lehetővé.

A nemzetközileg is ismert, közérthető piktogramok segítik az érthetőséget, gyorsítják a megértést, ami a külföldiek tájékozódását is segíti. A hangerő szabályozható a környező hanghatások szerint, az elhangzó információk pedig jól érthetők, egyszerűek és jól hallhatók.

A képgalériát IDE kattintva lehet megtekinteni.

Fotók: Horváth Bence

Budapest
BKV
BKK
MFPI