Ég a kezük alatt a munka

Igazán látványos munkafolyamatok is történnek a rekonstrukció alatt álló északi szakaszon, elég csak a mozgólépcsők beépítésére, a Temesvár utcai leadónyílás kialakítására vagy éppen a szellőzőrendszer megújítására gondolnunk.

Szintén a szembetűnő, ugyanakkor aprólékosan megtervezett és végrehajtott feladatok közé tartozik az egyszerre többszáz méternyi sínszálak beszállítása és elhelyezése az alagútban, amelyről korábban írásos és videós beszámoló is készült. Arról azonban még nem esett szó, hogy a sínszálakkal ezután mi történik.

Előmelegítik a sínvégeket

Hogy egy teljes hosszúságú sínpályát kapjunk, a különálló szálakat össze kell illeszteni, ebben az esetben ezt hegesztéssel oldják meg. Az itt alkalmazott technikát aluminotermikus (AT) hegesztésnek hívják. Ez a legalkalmasabb eljárás arra, hogy a vasúti pálya bármely szakaszán, nyílt vonalon vagy állomáson, folyó pályán vagy kitérőben a forgalom kis zavarásával a sínek folyamatosságát a fenntartás során biztosítsa. A termitreakció közben az alumínium a különböző fémek oxidjait - hőfejlődés közben - redukálja, azaz elvonja az oxigént, miközben színtiszta fém keletkezik. Magát az eljárást már az 1900-as évek elejétől alkalmazzák, és ugyan a technika, valamint a használt eszközök azóta rohamos fejlődésen mentek keresztül (gyorsabb, biztonságosabb, hatékonyabb lett), a sínhegesztés folyamatának alapja nem változott.

Eltávolítják a kiürült tégelyt

Az M3-as metróvonalon alkalmazott technológia a következő lépésekből áll: miután a sínvégeket (ahol egymáshoz kapcsolódnak a sínszálak) megtisztították, beállították egy szintbe valamint felhelyezték az öntőformát, ráerősítik az égőfejet és előmelegítik a sínvégeket. Az öntőforma tetején lévő hézag fölé helyezik a tégelyt, amibe a termitpor kerül, majd begyújtják az anyagot, amely 600-700 Celsius fokon ég. Viszonylag rövid idő alatt lezajlik a kémiai reakció. Miután a termitacél beleömlött az öntőformába, lezárult a két sínszál közötti hézag. A közben keletkezett salakanyagot tálcába folyatják, majd a tégellyel együtt eltávolítják. A szorító lemezeket szintén leveszik és a keletkezett hulladékot összegyűjtik. Innen már csak az utómunka van hátra, amely a keletkezett kitüremkedések eltávolítását, köszörülést, a hegesztési terület megtisztítását, végül finommegmunkálási folyamatokat foglal magában.

Leütik a leválasztott részeket

Szigorú ellenőrzés következik ezek után, hiszen a sínpálya minden kötöttpályás közlekedés alapvető része, a biztonságra és a megfelelő használhatóságra fokozottan ügyelni kell: műszaki átadás-átvétel keretében tehát a sínpályát szemrevételezik, geometriai, valamint ultrahangos vizsgálatnak vetik alá.

Utómunka, kihűlés utáni köszörülés

Budapest
BKV
BKK
MFPI