Hírek

Elindult a forgalom a megújult bal vágányon

Fontos mérföldkőhöz érkezett a déli szakasz felújítása, teljesen megújult a bal vágány. A Közlekedési Hatóság szakértői, a Budapest Közút műszaki ellenőre, a kivitelezők szakemberei, és a BKV Zrt. munkatársai felkészülten várták, hogy egy sikeres próba után átadhassák a forgalomnak az elkészült pályaszakaszt.

Hétvégi munkálatok a novemberi vágányzárak idején

November 9-10-én elkezdődtek a három hétvégén át zajló garanciális munkálatok az M3-as metróvonal északi szakaszán. Az időpontválasztás nem véletlen, hiszen a déli szakaszon is fordulóponthoz érkezett a felújítás, befejeződött a bal vágány teljes cseréje, és megtörtént a november 16-17-ei átállás előkészítése.

Ideiglenes kitérő épült Kőbánya-Kispest metróállomáson

A metrófelújítás fontos és látványos része a déli szakasz vágányainak felújítása. A munkálatok szervezése során a vonatforgalom mindenkor elsőbbséget élvez, ezért a szerelvények cseréjének biztosításához a vágánybontási munkálatok megkezdése előtt egy új, ideiglenes kitérő épült a Kőbánya-Kispest metróállomáson.

Azbesztmentesítés az M3 metróvonal déli szakaszán

A metrófelújítás kezdete óta kiemelt figyelmet fordítunk az azbeszt tartalmú szigetelések beazonosítására és szakszerű eltávolítására. A vonal északi szakaszán az építési tervek alapján és a ’80-as évek végére jellemző felhasználási metódus ismeretében a gépészeti szerkezetek bizonyos egységeinél várhatóan előforduló azbeszt tartalmú szigetelések bontására olyan technológiát írtunk elő, amivel megelőzhető volt, hogy káros anyag kerüljön a környezetbe.

A BKV arcai - új kiállítás nyílt Deák téri múzeumunkban

A Földalatti Vasúti Múzeum új időszaki kiállítással várja látogatóit a Múzeumok Éjszakája alkalmából (június 22). A tárgy- és képanyaggal gazdagon illusztrált kiállítás bemutatja a járművezető szakma, a jegyellenőri munka, és a - közösségi közlekedésből a hatvanas években eltűnt - kalauz hivatás történetét, érdekességeit.

Utasforgalom és metrófelújítás

Az északi szakasz korszerűsítése során a bontási és építési anyagok ki- és beszállításának megszervezése próbatétel elé állította kivitelezőket, hiszen az M3-as metróvonal egyetlen felszíni kapcsolata a BKV Zrt. Kőér utcai járműtelepe, ami Újpesttől messze, Kőbányán található. A megoldást akkor egy ideiglenes leadónyílás kialakítása jelentette.

Miért kell hétvégenként pótolni a metrót a vonal középső szakaszán is?

Hasonlóan az északi szakasz metrópótlásához, a vonal déli részén - Népliget – Kőbánya-Kispest állomások között - folyamatban lévő rekonstrukciós munkálatok ideje alatt is a korábban megszokott gyakorisággal, ütemezéssel megszervezett metrópótlással találkozhat az utazóközönség.

Április végétől hétvégenként Újpest-központ és a Lehel tér között jár a metró

A 2019. április 27-28-ai hétvégétől kezdődően az M3-as metró dél-pesti vonalszakaszának felújítása alatt a metrószerelvények szombaton és vasárnap Újpest-központ és a Lehel tér között járnak, Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között pedig pótlóbuszok közlekednek.

Metróalkatrészt műtrágyáért - interjú Dr. Várszegi Gyulával

Az M3 metróvonal északi szakaszának felújítása és átadása kapcsán az Innorail Magazin egy különszámmal jelentkezett, ebben olvasható egy beszélgetés Dr. Várszegi Gyulával, aki a vonal építéséről, a nehézségekről, kihívásokról szolgált számos érdekes és tanulságos történettel mind az utazóközönség, mind pedig a szakma nézőpontja szerint.

Ne feledje: április 6-án indul a metrópótlás Dél-Pesten!

Az M3-as metró Újpest-központ és a Nagyvárad tér között jár, a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között csúcsidőben 45 másodpercenként pótlóbuszok közlekednek, az érintett dél-pesti lakóövezetek felől új, közvetlen buszjáratok indulnak, más érintett buszjáratok a szokásosnál sűrűbben járnak - ezek a legfontosabb tudnivalók az április 6-án kezdődő dél-pesti metrópótlás közösségi közlekedési változásairól

Képgaléria a megújult metrómegállókról

A metrófelújítás első ütemében az Újpest-központ, Újpest-városkapu, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Árpád híd, Dózsa György út metróállomások alakultak át.

Tiszta, világos terek, új bútorok, és utastájékoztatók, újjáéledt művészeti alkotások várják az M3-as metró utasait. A modern belső kialakítás és látványvilág egyszerre próbál megfelelni a régi idők emlékének és a jelenkor kihívásainak.

Próbálja ki: már szerdától utazhat az M3-as metró déli szakaszának felújítása alatt közlekedő új, közvetlen buszjáratokkal!

Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között 2019. április 6-án kezdődik az M3-as metró pótlása, és azzal párhuzamosan - a zavartalan és gördülékeny metrópótlás támogatása érdekében - megváltozik Dél-Pesten a felszíni közlekedési rend is. A metrópótlásban igen fontos szerepet tölt majd be a pótlóbusz mellett három új, közvetlen autóbuszjárat, amely már április 3-án, szerdán elindul, hogy az utazóközönség kipróbálhassa az alternatív eljutási lehetőségeket.

Átadták a 3-as metró megújult északi szakaszát

Tarlós István főpolgármester az átadáson azt mondta: a 3-as metró felújítása mérföldkőhöz érkezett, az északi szakaszon, az Újpest-központ és a Dózsa György úti állomások között véget értek a kivitelezési munkák. A hetekig tartó ellenőrzések és próbafutások sikerrel zárultak. A felújított szakaszon szombat délután egy órától utazhatnak az utasok.

Újra jár az M3-as metró Újpest-központ és Lehel tér között

Első jelentős állomásához érkezett a metrófelújítás, 2019. március 30-án 13 órától a megújult utasforgalmi terek megnyílnak az utazóközönség előtt. Az állomások új arculattal, a vágányszakasz új sínekkel, korszerű berendezésekkel várja ismét az M3-as metró utasait.

Vakok és gyengénlátók tesztelték az M3-as metróvonal megújult utastereit

A metrófelújítás tervezése során az esélyegyenlőség feltételeinek biztosítása érdekében rehabilitációs szakmérnökök és az érintett érdekvédelmi szervezetek képviselői együttműködtek annak érdekében, hogy az M3-as metró mindenki számára elérhető legyen.

Rövidesen újra járhat a metró Újpest és Lehel tér között, a déli szakaszon kezdődhet majd a felújítás

A főváros legjelentősebb közösségi közlekedést érintő fejlesztése, az M3 metróvonal felújítása a déli vonalszakaszon folytatódik. A BKK a Kőbánya-Kispest és Nagyvárad tér közötti metrópótlást, illetve az ehhez kapcsolódó közlekedési rendet a korábbi terveket figyelembe véve, és az északi vonalszakaszon zajló sikeres metrópótlás tapasztalatait is felhasználva, minden érintett szervezettel és szolgáltatóval konzultálva alakította ki.

Sikeresen zárult a vízköddel oltó berendezések hatósági szemléje

Az M3-as metróvonal rekonstrukciója során a tűzvédelem kiemelten fontos szerepet kapott a biztonság növelése érdekében. A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat előírásainak megfelelve az állomások területén automatikus oltóberendezés kiépítése történt, többek között a szerelvény padlólemeze alatti tér oltása érdekében a peron melletti vágányoknál, a peron alatti kábeltérben.

Az M3 metróvonal déli szakaszán elkezdődik a pótlóbuszok útvonalának kialakítása

Az M3 metróvonal északi szakaszának felújítása végéhez közeledik, a déli szakaszának rekonstrukciója pedig hamarosan elindul, ezért 2019. március 11-én megkezdődnek a metrópótláshoz szükséges út- és forgalomtechnikai kialakítások. A munkálatok várhatóan négy hétig tartanak.

Metrószerelvényekkel tesztelik a megújult pályaszakaszt

Az M3 metróvonal északi szakasza lassan visszakapja eredeti funkcióját, és újra utasok töltik meg a látványában is teljesen megújult állomásokat. Miközben az utasforgalmi terekben lassan minden a helyére kerül, a vágányokat korlátok határolják, mert március 5-étől már szerelvénnyel tesztelik az új sínpályát.

Véget értek a füstpróbák az M3 metróvonal északi szakaszán

A 2019. február 19-én Újpest-Központ állomáson megtartott füstpróbával hivatalosan is véget ért az a csaknem egy hónapig tartó tesztsorozat, amely során a hő- és füstelvezető rendszer hatékony működésének gyakorlati igazolását vizsgálták, ellenőrizték és tesztelték a szakemberek számos hatóság képviselőinek bevonásával.

Utolsó füstpróba az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszán

A BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatósága tájékoztatja a lakosságot, hogy az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszán a hő- és füstelvezető rendszer megfelelőségének tesztelése a mai napon véget ér. Az utolsó füstpróbával befejeződik a mintegy másfél hónapig tartó tesztsorozat, amely az új berendezések hatékony működésének ellenőrzését szolgálta.

Füstpróba az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszának állomásain

A BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatósága tájékoztatja a lakosságot, hogy az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszán 2019. január közepétől február végéig a hő- és füstelvezető rendszer megfelelőségének tesztelését végzi. A próbák célja az új berendezések hatékony működésének ellenőrzése.

Füstpróba az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszának állomásain

A BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatósága tájékoztatja a lakosságot, hogy az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszán 2019. január közepétől február végéig a hő- és füstelvezető rendszer megfelelőségének tesztelését végzi. A próbák célja az új berendezések hatékony működésének ellenőrzése.

Elkezdődtek a műszaki átadás-átvételi eljárások

Az M3 metróvonal északi szakaszának infrastruktúra rekonstrukciója jelentős állomáshoz érkezett, 2019. január 29-én elkezdődtek a kiviteli munkák műszaki átadás-átvételi eljárásai, a kivitelezést végző vállalkozók a STRABAG Építőipari Zrt., a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a PRO-M Zrt. készre jelentése alapján.

Füstpróba az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszának állomásain

A BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatósága tájékoztatja a lakosságot, hogy az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszán 2019. január közepétől február végéig a hő- és füstelvezető rendszer megfelelőségének tesztelését végzi. A próbák célja az új berendezések hatékony működésének ellenőrzése.

Füstpróba az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszának állomásain

A BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatósága tájékoztatja a lakosságot, hogy az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszán 2019. január közepétől február végéig a hő- és füstelvezető rendszer megfelelőségének tesztelését végzi. A próbák célja az új berendezések hatékony működésének ellenőrzése.

Füstpróba az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszának állomásain

A BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatósága tájékoztatja a lakosságot, hogy az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszán 2019. január közepétől február végéig a hő- és füstelvezető rendszer megfelelőségének tesztelését végzi. A próbák célja az új berendezések hatékony működésének ellenőrzése.

Füstpróba az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszának állomásain

A BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatósága tájékoztatja a lakosságot, hogy az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszán 2019. január közepétől február végéig a hő- és füstelvezető rendszer megfelelőségének tesztelését végzi. A próbák célja az új berendezések hatékony működésének ellenőrzése.

Füstpróba

Egy olyan léptékű beruházás esetén, mint az M3 metróvonal rekonstrukciója, szigorú biztonsági előírásoknak szükséges megfelelni. Mielőtt az utazóközönség újra használatba veszi az északi vonalszakaszt, a szakemberek - több hatóság bevonásával - számos próbát, tesztet végeznek el.

Füstpróba az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszának állomásain

A BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatósága tájékoztatja a lakosságot, hogy az M3-as metróvonal felújítás alatt álló északi szakaszán 2019. január közepétől február végéig a hő- és füstelvezető rendszer megfelelőségének tesztelését végzi. A próbák célja az új berendezések hatékony működésének ellenőrzése.

Sínköszörű

Az M3-as metróvonal felújításának egyik legfontosabb része magának a sínpályának a rekonstrukciója. Az Országház magasságával is vetekedő hosszúságú sínszálak beszállításáról korábban már írtunk, továbbá videóbeszámolót is közöltünk, ahogyan azt is megemlítettük, hogy milyen körültekintően és jól szervezetten kell működnie a szállításokat végző szerelvényeknek és a rajta dolgozó szakembereknek. Miután a beszállítás megtörtént, a sínszálakat összehegesztik, hogy egy egységes sínpályát alkossanak - ez szintén egy látványos folyamat, korábban erről is tudósítottunk.

Összefoglaló a 2018-as évről

Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukció munkálatainak 2017. november 6-i kezdete óta több alkalommal is beszámoltunk az építkezés menetéről, az anyagok ki- és beszállításáról, a föld felett- és alatt zajló folyamatokról. Szintén említésre kerültek azok a speciális, alagúti munkálatokra átalakított gépek, amelyek a felszín alatt dolgoznak, de szót ejtettünk az állomások akadálymentesítéséről is, ehhez kapcsolódóan a külföldi példákat, vagy éppen a jelenlegi projekthez tartozó 3D-s modellezést szemléltettük.

Menetrendváltozás 2018. december 13-án

December 13-án, csütörtökön az M3-as metró szerelvényei - a megszokottól eltérően - 20:30 helyett 21:38-ig közlekednek Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között. Az üzemidő-hosszabbítás miatt az első, teljes vonalon közlekedő M3-as metrópótló autóbusz Kőbánya-Kispestről 21:40-kor, az újpesti Árpád üzletháztól pedig 21:20-kor indul.

További informácoió az alábbi linken érhető el.

Novemberi fejlemények a rekonstrukcióval kapcsolatban

Az immár szokásosnak mondható, havonta jelentkező képes beszámolóban sorra vesszük az M3-as metróvonal rekonstrukcióját érintő munkafolyamatok fontosabb, látványosabb részeit, ezt szemlélteti a mellékelt galéria is - a képek november elején készültek, tehát nem a jelenlegi állapotot ábrázolják.

Egyetemi hallgatók látogatták meg a metró felújítás alatt lévő szakaszát

Az BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatósága (MFPI) az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedési Operatív Programokért Felelős Helyettes Államtitkárságának, mint a rekonstrukció Irányító Hatóságának felkérésére, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programhoz (IKOP) kapcsolódóan egy projektlátogatást szervezett egyetemi hallgatók részére.

Hogyan kerül az állomásokra egy időben több mint 400 méternyi sín?

Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukció keretében új, korszerű pályaszerkezet épül, a szükséges sínszálak beszállítása pedig pontos, aprólékos szervezést igényel, mivel a 108 méter hosszúságú elemek egyben kerülnek a helyükre. Egy 108 méter hosszú sínt elképzelni is nehéz, ha például a Parlament mellé állítanánk, pontosan 12 méterrel lógna túl a legmagasabb ponton.

Szállítás a Kőér utcai járműtelepen keresztül

Egy korábbi beszámolónkban arról írtunk, hogy az M3-as metróvonal rekonstrukciós feladatainak elengedhetetlen részét képezi a felújítás alatt lévő területekre az építési anyagok és eszközök, a beépítendő berendezések, a nagyobb gépek be- és kiszállítása. Mindez a déli szakaszon található Kőér utcai járműtelepről történik.

Változások az M3-as metró közlekedésében az augusztus 20-ai hosszú hétvégén

Augusztus 18-án, szombaton, 19-én, vasárnap és 20-án, hétfőn az M3-as metró a fővárosban közlekedők kényelme érdekében Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között a teljes üzemidőben közlekedik. Újpest és Lehel tér között ebben az időszakban is metrópótló járatokkal utazhatnak.

Augusztus 19-én, vasárnap az M3-as metró a szokásosnál egy órával tovább, éjjel fél egyig vehető igénybe.

Miért szükséges az M3 metróvonal lezárása csúcsidőn kívül és hétvégenként - a nyári szünet és a fővárosban zajló többi felújítás időtartama alatt is?

A fővárost és annak közösségi közlekedését érintő, tavaly november óta tartó nagyszabású projekt az M3 metróvonal rekonstrukciója. Ennek végrehajtása és megszervezése nehéz és összetett logisztikai feladat, hiszen a metróvonal egyetlen állandó felszíni kapcsolata a Kőér utcai járműtelep, amely a mintegy 17 km hosszú vonal déli végén található.

Kiépítés alatt az új irányítási rendszer a metróban

Legutóbbi riportunkban az építési feladatokról számoltunk be, mára azonban elmondható, hogy az északi szakaszon előrehaladott készültségi állapotban vannak az állomási-diszpécserhelyiségek (ÁDI), és az ezeket kiszolgáló technikai helyiségek (úgynevezett távközlési szerelvényszobák) amelyek összeköttetésben állva a központi diszpécserekkel, az M3-as metróvonal új és korszerű irányítási rendszerének fontos részét képezik majd.

M3-as metró, alkotói pályázat - véget ért a zsűrizés

Az alkotói pályázatra beadott művek bírálata véget ért, a zsűri meghozta döntését. Nem voltak könnyű helyzetben, hiszen - ahogy azt a beadott pályaművek nagy száma is bizonyítja - igen nagy volt az érdeklődés. Emiatt egy többkörös bírálati rendszert kellett kidolgozni és ennek mentén kiválasztani a helyezetteket.

Akadálymentesítés az M3-as metró vonalán

Néhány héttel ezelőtt, április 25-én a Fővárosi Közgyűlés megszavazta, hogy az M3-as metró mind a 20 állomása akadálymentes legyen. Május 10-én Tarlós István főpolgármester és Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségének (MEOSZ) elnöke sajtótájékoztatót tartott és együttműködési megállapodást írt alá a metróvonal akadálymentesítéséről.

Akadálymentesítés ferde felvonókkal

A különböző építmények ferde felvonókkal történő akadálymentesítésére Európa szerte számos nagyvárosban találhatunk példát. Ezen építmények és környezetük adottságai többnyire nem, vagy csak nagy kockázatok és ráfordítások árán tették volna lehetővé a hagyományos felvonók beépítését. Prágában, Párizsban, Londonban és Stockholmban már jelenleg is ferde felvonók üzemeltetésével biztosítják a metróállomások akadálymentes használatát.

Közlekedési rend április 28. és május 1. között

Az április 28. és május 1. közötti hosszú hétvége három napján, április 29-én (vasárnap), 30-án (hétfőn) és május 1-jén (kedden) az M3-as metró egész nap Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik. Újpest és a Lehel tér között mindhárom nap pótlóbusz szállítja az utasokat. Április 28-án (szombaton) az M3-as metró teljes vonalán pótlóbusszal lehet utazni. További információ

Előtérben a felújítás

Amint arról már korábban beszámoltunk, az M3-as metró vonalán számos helyen felváltotta a bontási munkálatokat az építkezés; jóllehet ezek nagy része eddig azokat a területeket érintette, amelyek a jövőben sem lesznek láthatóak az utazóközönség számára, hiszen a kiszolgálóhelyiségek átalakítása, a közműhálózat áthelyezése a háttérben zajlik.

Az M3-as metró közlekedése a húsvéti hosszú hétvégén, március 30-a és április 2-a között

A fővárosban közlekedők kényelme érdekében – ahogy azt már korábban közöltük – 2018. március 30-tól április 2-ig, a húsvéti hosszú hétvége mind a négy napján Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik az M3-as metró, azaz szünetel a hétvégéken megszokott teljes vonalas pótlás. Újpest-Központ és a Lehel tér között ebben az időszakban is pótlóbusz jár.

Háttér - rekonstrukció

A felújítás során a metró valamennyi építménye megújul, nem csak az állomásokon és az alagútban folynak rekonstrukciós munkálatok, hanem az utasforgalomtól elzárt üzemi területeken is. Az M3-as metró működése óta változtak az üzemeltetés követelményei, szigorodtak a biztonsági előírások, természetesen ennek megfelelően átalakulnak a háttér helyiségek is.

A március 15-ei és a húsvéti hosszú hétvégén Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között jár az M3-as metró

A fővárosban közlekedők kényelme érdekében 2018. március 15-től (csütörtöktől) 18-ig (vasárnapig), valamint a március 30-i nagypéntektől húsvét hétfőig terjedő hosszú hétvégén Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között teljes üzemidőben közlekedik az M3-as metró. A két hosszú hétvégén a metrópótló buszok csak a Lehel tér és Újpest között közlekednek.

Miért szükséges az M3-as metróvonal teljes lezárása csúcsidőn kívül és hétvégenként?

Az M3-as metró felújítása különleges feladat, hiszen egyetlen felszíni kapcsolata a Kőér utcai járműtelep, ami a vonal déli szakaszán található. Minden gépet, eszközt, anyagot innen szállítanak be a rekonstrukció alatt lévő északi szakaszra, és a bontási anyagot is itt szállítják ki az alagútból.

Budapest
BKV
BKK
MFPI